Twórca Katori, Iizasa Choisai Ienao, urodził się w 1387 roku w Japonii.
W rodzinie Chiba zyskał wyjątkową wojenną reputację. Uczestniczył w wielu bitwach i nigdy nie został pokonany. W wieku 60 lat przybrał imię Choisai i oddał się tysiącdniowej duchowej podróży, w czasie której poświęcił się treningowi, oczyszczeniu i modlitwie do bóstwa Okami Futsunushi. Po tym czasie założył szkołę i nazwał ją Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu. Zmarł w roku w 1488 wieku 102 lat. Został pochowany niedaleko świątyni Katori.
Współcześnie główna gałąź Katori jest reprezentowana przez rodzinę Otake. Oprócz tego istnieją inne gałęzie Katori, takie jak: Sugawara Budo, Sugino-ha, Hatakeyama Goro, Noda-ha, Ichigido.
Rys historyczny Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū (天真正伝香取神道流)
Na początku okresu Muromachi, większość japońskich wojowników znalazło się po którejś ze stron wojny pomiędzy Północnymi a Południowymi rodami Imperialnej dynastii. Wielu z nich opisywało swoje umiejętności jako Kyuba no Michi (drogę konia i łuku); jednakże w niewielu obozach, kształtowano nowe zjawisko, znane dziś jako koryu (stara szkoła, ryu, dosł. przepływ). Ryu system przekazywania filozofii walki. Konkretne ryu może być skupione na bóstwie lub chramie (świątyni), mieście lub rodzie, by utrzymać swoją polityczną tożsamość i przynależność, ale one wszystkie utrzymują kata (formy) do przekazywania unikalnej bojowej tożsamości i wiedzy.Spośród klanów zaangażowanych w walki, klan Chiba, który władał wieloma prowincjami przez ponad 300 lat, osłabł w swej zdolności do prowadzenia wojen. Kiedy wojownik w ich służbie imieniem Iizasa Yamashiro-no-kami, został pozbawiony prawa głosu, oddał swoje ziemie swym mocodawcom i odszedł z pola bitwy dla shugyo (intensywnego trainingu).
Iizasa Yamashiro-no-kami pochodził z wioski Iizasa gdzie jego wychowanie obejmowało szermierkę mieczem i władanie włócznią. Jego umiejętności w tych dziedzinach budziły podziw jego towarzyszy broni. Kiedy Iizasa zrezygnował z aktywnego walczenia dla shugyo, jego cel, Katori Jingu (chram), nie był przypadkowy.
W Japonii nazwa "jingu" zarezerwowana jest dla najważniejszych imperialnych świątyń; Katori Jingu zasłużyło na to wyróżnienie dzięki swojemu bóstwo-patronowi i jego roli w pacyfikacji kraju. Futsunushi-no-kami (bóstwo patronujące świątyni) odziedziczył niebiańskie taktyki bojowego bóstwa Marishiten by wykonać to zadanie, aczkolwiek jego oponent poddał się gdy Futsunushi-no-kami wbił swój miecz w ziemię i nakazał mu uczynić tak samo. Izasa wspominał prywatną anegdotę, jak to raz koń pomocnika padł martwy po byciu wymytym wodą ze studni z obszaru Katori.To wydarzenie przekonało Izasę o potędze Futsunushi-no-kami.
Po oddaniu swych dóbr i przyjęciu religijnego imienia Choisai, jak tylko pojawił się w Katori Jingu - Izasa rozpoczął swoje shugyo. Modlił się do różnych bóstw wcześnie o poranku i w trakcie dnia, oferując tysiąc modlitw co dzień przez tysiąc dni. Co noc brał swoje bokuto (drewniany miecz) do ćwiczeń. Jego poświęcenie nie uszło niezauważone i Futsunushi-no-kami zstąpił by przekazać swoją wojenną spóściznę Izasie. Ta z kolei jest przekazywana dalej w "pojemniku" zwanym kata. Te kata przekazywane są dziś jako Tenshin Shoden Katori Shinto ryu; sogo budo (holistyczna sztuka walki) różnorakich broni ówczesnego okresu, przesiąknięta unikalną filozofią walki Futsunushi-no-kami.
Jako metoda przekazu, kata jest wielopłaszczyznowym wyzwaniem. Kata Katori Shinto Ryu służą nie tylko doskonaleniu ruchu i umiejętności ćwiczącego, ale również by ukryć prawdziwe zastosowanie waza (techniki). Kuden (ustne nauki) oferują wgląd w ruchy, który nie jest widoczny ani oczywisty i wymaga doświadczonego kyoshi (instruktora), by wynieść trening ponad zwykły atak i obronę, do bardziej dynamicznego podejścia do walki. Oto niebiański geniusz kata Katori Shinto ryu: ich zdolność do natychmiastowego rzucenia wyzwania obserwatorowi z niezbędnymi przeszkodami technicznymi, przy jednoczesnym zachowaniu prawdziwej aplikacji dla osoby wtajemniczonej.